Quinoa cu legume (morcov, ardei, dovlecel)

Quinoa cu morcov, ardei rosu kapia, ceapa si patrunjel
Quinoa cu morcov, ardei rosu kapia, ceapa si patrunjel
Quinoa cu morcov, ardei rosu kapia, dovlecel, ceapa verde si patrunjel 
Quinoa cu morcov, ardei rosu kapia, dovlecel, ceapa verde si patrunjel

Am avut mari emotii prima data cand am gatit quinoa, ma temeam ca va iesi amara si toxica datorita saponinei.
De atunci am gatit-o de nenumarate ori si e chiar foarte simplu, merita incercat, fara emotii, dar cu atentie cand o speli :).

Ingrediente pentru 2 persoane:

- 4 morcovi (taiati rondele subtiri)
- 2 ardei kapia mari (sau 3 mici)
- 1 dovlecel (taiat felii grosute, si in 4)
- cateva bucati de brocolli (optional)
- 3 cepe verzi cu tot cu frunze
- 1 cana de quinoa (prin fierbere isi mareste volumul de 2.5 ori)
- 5 fire de patrunjel maruntit
- sucul de la jumatate de lime (optional)
- sare de himalaya
- piper negru macinat
- condimente: chimen, cimbru, piper, sare
- ulei : care se adauga la final sau pentru calit legumele

Preparare:

1. Quinoa se spala foarte bine in mai multe ape pentru a elimina saponina si gustul amar ce il da (saponina e o substanta toxica). Eu folosesc o oala maricica si o spal de 15 ori scurgand apa de fiecare data.

2. Quinoa se fierbe timp de 15-20 min in apa cu raportul 1:2, o cana de quinoa, 2 cani de apa ;
Cand e fiarta (a devenit transparenta si moale) se ia de pe foc si se scurge de apa.

3. Legumele se taie dupa bunul plac (morcovii rondele subtiri) si se "calesc" cu o cana de apa si putin ulei aprox 15-20 min cat sa ramana inca putin crocante (ca la legumele chinezesti).

Eu calesc intai morcovii si ceapa (3 min), apoi adaug ardeii, si dupa inca 3 min dovleceii si/sau brocoli.

4. Quinoa se amesteca cu legumele si sosul de pe legume, se adauga sucul de lamane si patrunjelul taiat marunt.
Se sareaza so pipereaza dupa gust.

Timp de preparare:

- Aprox o ora (cu tot cu spalatul quinoa).

Q&A:

- De ce se spala quinoa? Pentru a elimina gustul amar dat de saponina o substanta vegetala toxica.

- De ce se caleste cu apa si ulei ? Pentru ca prajitul nu e deloc sanatos, varianta mai sanatoasa e sa folosim apa si putin ulei, sau chiar deloc ulei, urmand a adauga uleiul la final ;

Variante:

Legumele se pot face la abur. In acest caz condimentele cimbru si chimen se pun peste legume.
La final se sareaza si se adauga ulei extravirgin.

De asemenea, legumele se pot rumeni la cuptor si mai apoi se amesteca cu quinoa. Reteta aici

Pentru legume se poate alege absolut orice legume.

Info nutritionale:

Quinoa este o pseudo-cereala cu un continut ridicat de proteine si in plus contine toti cei 9 aminoacizi esentiali in cantitatile necesare organismului uman (este o proteina completa).
Pe langa asta mai contine si lizina, fibre si multe vitamine si minerale.

Am citit in nenumarate locuri ca quinoa este un aliment minune :)

Singura mea retinere legata de quinoa e ca aceasta planta, originara din Peru, e o mancare traditionala si de capatai a peruvienilor, asigurandu-le un raport optim de proteine de calitate.
O data cu cresterea exporturilor de quinoa, a saltat si pretul local in Peru, facand din alimentul de zi cu zi al oamenilor un aliment destul de scump si multi nu si-l mai permit.
De aceea, cand cumparati quinoa cautati pe pachet tara de origine si asigurati-va ca e de provenienta SUA. In sudul SUA exista cateva zone care cultiva quinoa, astfel puteti consuma quinoa fara a impacta peruvienii.

Surse pentru ingrediente in Timisoara:

- Quinoa se gaseste la magazinele naturiste, Enigma, Miracolul Plantelor, sau se poate comanda de pe internet

Sursa de inspiratie: Biofresh

Comentarii