Paste bolognese vegane cu sos din linte



Paste cu linte facute cu bulion

Ingrediente pentru 4 persoane:


  • 1 cana mare de 250 ml de linte rosie
  • 2 cepe mari sau 6 cepe verzi (inclusiv frunzele verzi), taiate solzisori
  • 2 catei usturoi, zdrobiti
  • la alegere rosii proaspete sau conservate la borcan:
             -> bulion: 500 ml
             -> 1 conserva mica rosii cubulete ;
             -> rosii pasate (passata di pomodoro): 500 ml
             -> 1 kg rosii proaspete tot cu coaja pasate robotul de bucatarie sau decojite si taiate cubulete;
  • 2 ardei rosii  taiati solzisori
  • la alegere busuioc sau patrunjel:
             -> o mana frunze de busuioc proaspat, tocat
             -> 1 lingurita oregano uscat
             -> frunzele de la cateva fire de patrunjel, tocate
  • 500g/600g paste (cel mai bine spaghete) care se fierb in apa cu sare;


Preparare:

1. Lintea se spala in mai multe ape si se pune la fiert;
Se lasa sa fiarba 10-15 min, insa nu cat sa fiarba complet (lintea fierbe complet in aprox 20-25 min);

2. Legumele: ardeiul, ceapa, usturoiul taiate marunt se pun la "calit" 5 min in apa cu putin ulei (apa cat sa le acopere, si cativa stropi de ulei);
Adaugam condimentele uscate.

3. Adaugam rosiile alese: bulion, pasata sau rosii proaspete decojite si tocate.

4. Cand lintea e aproape fiarta o scurgem partial de apa si o amestecam cu celelalte legume;
   Lasam pe foc inca 5 min sa se combine aromele.

5. Se opreste focul si adaugam condimentele proaspete. Lasam sa stea acoperit cateva minute.

Daca sosul e prea acru adaugati 1 lingurita de zahar. Se poate intampla mai ales in extrasezon.
Daca sosul e prea dulce adaugati zeama de lamaie dupa gust.

Timp de preparare:

Aprox 1 ora;

Q&A:

De ce calim cu apa? Pentru ca nu e sanatos sa prajesti in ulei, asa ca aplic varianta invatata din cartea Elenei Pridie, calesc in apa cu putin ulei, completand cu apa de cate ori e nevoie.

Info nutritionale & stiintifice :) :

  • Proteina completa

Combinatiile de cereale integrale & leguminoase rezulta proteina completa:

Cele 2 categorii, leguminoase si cereale integrale, contin aminoazici complementari, si puse impreuna rezulta in proteina completa :) (Adica toti cei 9 aminoacizi esentiali in cantitatile optime. Daca unul din aminoacizi nu e in cantitatea optima, proteina este considerata incompleta sau complementara. Sursa http://nutritiondata.self.com/).
Nu e necesar sa ne stresam sa mancam tot timpul aceste alimente combinate, insa e recomandat sa mancam din ambele grupe in fiecare zi (inclusiv omnivorilor le este recomandat sa consume zilnic din fiecare grupa de alimente vegetale).

Insa e bine de retinut, combinatiile de cereale integrale si leguminoase dau o proteina completa.

Alte retete care dau proteina completa sunt :

  • Paste cu sos din fasole / linte (retete pe blog),
  • Orez integral cu fasole,
  • Orez cu mazare (reteta Orez cu legume pe blog)
  • Supa cu mazare si paine integrala
  • Orez sau paste integrale cu sos din tofu (diverse retete pe blog),


Pe scurt despre proteine pe pagina Alimentatia Optima pentru secolul 21

  • Rosiile

Rosiile conservate ar fi bine sa le alegem pe cele la borcan din sticla nu la conserva de metal, deoarece rosiile acide pot reactiona cu BPA-ul din interiorul conservei si deveni contaminate cu aceasta substanta cancerigena. Asa ca aleg fie rosii la borcan, fie tetra pak fie rosii proaspete.

Licopenul (colorantul rosu din rosii) este un antioxidant cu efect anticagerigen, antitumoral, protejand si impotriva afectiunilor cardiovasculate. Continutul in licopen e mai mare in rosiile gatite termic decat in cele crude.

  • Lintea

Lintea face parte din familia leguminoaselor si este sursa  buna de proteine de calitate. Exista mai multe tipuri de linte, in Romania am gasit doar varietati, verde si rosie. Cea verde are un gust  mai intens si nu e asa sfaramicioasa.
Lintea se prepara repede si e foarte versatila, recomand oricui sa incerce macar o data sa gateasca linte (o data rosie, o data verde :)).

Surse pentru ingrediente in Timisoara:

Ingredientele nu sunt nimic deosebit, se gasesc cam la toate supermarketurile, nu mai detaliez.
Eu am busuioc la ghivechi, mancarurile au gust incomparabil mai bun cu busuioc proaspat decat uscat.


Sursa de inspiratie: Elena Pridie, Neil Barnard


Comentarii