Lapte vegetal din nuci/seminte (pe scurt)

Lapte de caju

Noua mea pasiune e laptele vegetal, reteta e super simpla.
Nu se fierbe nimic, se pastreaza toti nutrientii si enzimele din seminte si nuci.


Ingrediente pentru 2-3 persoane:

Reteta standard e la fel pt orice nuci sau seminte:


- 100 - 120 g nuci sau seminte care se lasa la hidratat in apa in frigider 
- 500 - 1000 ml apa plata proaspata (dupa gust, in functie de cum vrei consistenta laptelui)
- indulcitor dupa gust (De exemplu: 1 lingura sirop de agave sau sirop de artar, sirop de stevie, zahar brun. Unii prefera sa foloseasca fructe uscate (de exemplu curmale) pentru a indulci laptele)
- optional: 2 vf cutit vanilie burbon samburi la borcan sau continutul unei pastai de de vanilie burbon 

Aparatura si ustensile necesare:

Blender vertical fix.

Preparare:



1. In functie de nucile sau semiintele ce le folosesti acestea trebuie lasate la hidratat sau nu dupa lista de mai jos.


Semintele se lasa la hidratat in apa, in frigider.

2. Dupa ce a trecut timpul necesar hidratarii se arunca apa in care au stat.

3. Procesati la blender toate ingredientele si apa proaspata timp de 1-2 min

4. Daca doriti puteti strecura laptele in saculet pt lapte de nuci, sau o sita fina, sau 3 straturi de fasa cumparata de la farmacie. Pasta ce ramane se poate folosi la musli sau pentru blat/crema la prajituri.

Laptele de caju nu necesita sa fie strecurat, nici cel preparat din migdale decojite.

Daca il consumati cu cereale nu e nevoie sa il mai strecurati.


Poti varia ingredientele :


NUCI / SEMINTE la alegere:



  • nuca           (se hidrateaza 6h/peste noapte - 100/120g)
  • migdale      (se hidrateaza 12h/peste noapte - 100/120g) (la DM 25 lei 500g, Lidl 9.5lei 200g)
  • susan        (nu se hidrateaza deloc sau 1h/2h /6h/peste noapte - am gasit tot felul de variante pe net, eu am incercat ambele variante inmuiat deloc si inmuiat peste noapte,imi place mai mult nehidratat - 50g) (la Miracolul Planetelor 5 lei punga 200g)
  •  caju           (se lasa sau nu la hidratat 2/3h , am citit in mai multe locuri ca se strica daca e lasat prea mult, si in alte locuri cum ca se lasa peste noapte la hidratat fara probleme; pentru prajituri eu il las la hidratat minim 4 ore chiar si peste noapte fara sa se strice, eu fac laptele din caju fara sa le mai las la hidratat - 80g) (Lidl 10.5 lei punga 200g)
  •  seminte canepa decorticate (nu trebuie hidratate - 50g) canah.ro sau Miracolul Plantelor din Unirii costa 29 lei 250 g, un pic cam scump dar super sanatoase
  •  seminte de floarea soarelui (am citit pe net ca se lasa 2h la hidratat, sunt singurele ce nu le-am incercat inca)
  • fulgi de cocos (nu trebuie hidratate)
  • bineinteles puteti combina nucile si semintele dupa gust


Cu un blender foarte puternic se poate face lapte si din nuci / seminte fara a le mai hidrata.


Daca nu ai blender puternic si ai uitat sa lasi semintele la hidratat poti sa le inmoi 30 min in apa calda si se vor inmuia; de asemenea, poti sa le si fierbi 5 min si se vor inmuia, dar in acest fel distrugi o parte din nutrienti.

CONDIMENTE la alegere:


- vanilie burbon (doar samburii din interiorul pastaii, nu si pastaia)
- esenta naturala de vanilie
- nucsoara, scortisoare, cardamon, ghimbir praf, sau mix din toate
- carob
- cacao

Timp de preparare:


2 min + 2 min pregatitul semintelor de cu seara;


Info nutritionale:

- Semintele si nucile trebuie sa faca parte din dieta zilnica a fiecarui vegan, insa nu in cantitati foarte mari deoarece sunt hipercalorice, aprox 30-60g de seminte sau  nuci zilnic;
Semintele si nucile sunt o sursa foarte buna de proteine, lipide, minerale, acizi grasi. Prin hidratare de dezactiveaza inhibatotii enzimatici, astfel vor fi mai usor de digerabile.

- Susanul e o sursa buna de calciu. Insa, calciul se absoarbe in prezenta vitaminei D, asa ca stai la soare zilnic ce putin 15 min cu fara si mainile descoperite, daca e vara :); pentru iarna am citit cum ca ar fi recomandat sa iei suplimente de vitamina D. Vitamina D3 din majoritatea suplimentelor conventionale se extrage din piele de animal, insa exista si varianta vegana D2;

- Canepa e sursa de acizi grasi esentiali omega 3 si omega 6 in raport optim; in plus contine toti aminoacizii esentiali, este o proteina completa;

Q&A


De ce se lasa semintele la hidratat?

Semintele contin inhibatori enzimatici care se deactiveaza in acest fel. Astfel, nutrientii din nuci si seminte sunt mult mai usor de absorbit de catre organism (si sunt suuuuuuuper multi nutrienti in nuci si seminte).
Dar, se poate face la fel de bine si din seminte sau nuci nehidratate, daca te tine blenderul :). 


Sursa pentru ingrediente in Timisoara:

Seminte, nuci, carob, stevie, vanilie si alte ingrediente aici

Variante

Am gasit acest site healthyeah.co.nz  unde explica mai pe indelete cum se prepara, la ce se preteaza si cam ce gust au toate tipurile de lapte vegetal existente.
Un alt site cu multe informatii yumuniverse.com


Lapte de susan
                                                           

Comentarii